احتکارلامپ شمعی نور در توپ فوتبال توسط مسی!!!

از نظر تمام منابع نوری که قبلا ذکر شد، لامپ های LED تقریباً از هر نظر از آنها برتری دارند. LED ها حاوی جیوه نیستند، انرژی بسیار کمتری نسبت به لامپ های سنتی مصرف می کنند و در این زمینه نیز با لامپ های فلورسنت پیروز می شوند.

برای تنظیم سطح نور ساطع شده از چنین منبعی می توانید از رگولاتورهای الکترونیکی (به اصطلاح دیمر) استفاده کنید (البته نه در هر موردی، اما “لامپ های” LED در بازار وجود دارد که نور آنها قابل تنظیم است).

لامپ شمعی نور بسیار بادوام تر از هر منبع نور دیگری هستند؛ در نهایت، مهمترین استدلال – قیمت “لامپ شمعی نور امروز به قابل قبول ترین سطح رسیده است.

بسیاری از ال‌ای‌دی‌هایی که با نگهدارنده‌های لامپ‌های کلاسیک مطابقت دارند، امروزه می‌توانند با چند زلوتی خریداری شوند.

به عنوان مثال، یک لامپ LED “شمع” با نخ E14 (یعنی برای لامپ های کوچک)، مانند عکس بالا، حدود 5 PLN یافت می شود.

وقتی به پارامترهای این نوع منابع نور نگاه می کنیم، می بینیم که علاوه بر توان مصرفی و قدرت نور، سازندگان نیز طول عمر متوسط ​​تخمینی را ارائه می دهند (در این مورد، 15000 ساعت است؛ همانطور که می بینید، بسیار بسیار بیشتر از لامپ دیگری است که قبلا ذکر شد.

لامپ

با این حال، دو پارامتر مهم تر معمولاً روی منابع LED قرار می گیرند: رنگ نور و به اصطلاح شاخص رندر رنگ ما توضیح می دهیم که در مورد چیست؟

چه رنگ لامپی را انتخاب کنیم؟ شاخص رندر رنگ Ra (به اصطلاح CRI – شاخص رندر رنگ؛ که به صورت مقداری در محدوده 0 تا 100 بیان می‌شود) پارامتری است که به مصرف‌کننده اطلاع می‌دهد که نور طبیعی از یک منبع مشخص چقدر ساطع می‌شود.

بالاترین CRI 100 دارای نور طبیعی و آفتابی روز است. در مورد منابع نور مصنوعی، هر چه مقدار این ضریب به 100 نزدیکتر باشد، با نور طبیعی بیشتری روبرو هستیم. با این حال، هنگامی که مقدار CRI پایین است (زیر 80)، اشیایی که با چنین منبعی روشن می شوند رنگ های غیر طبیعی دارند که می تواند بینایی را تحت فشار قرار دهد.

طبق استاندارد لهستانی PN-EN 12464-1:2004، برای فضاهای داخلی که افراد برای مدت طولانی در آن می مانند، توصیه می شود از منابع نور با شاخص CRI بالاتر از 80 استفاده شود.

لامپ LED ارزان فوق دارای شاخص CRI است. برابر 80. در بازار می توانیم منابع نور LED با ضریب بیش از CRI/Ra 95 را می توان یافت، البته در چنین مواردی باید قیمت بالاتری را انتظار داشت.