لوسمی لنفوبلاستیک و زیره سبز

لوسمی لنفوبلاستیک حاد (ALL) یک بدخیمی شایع در دوران کودکی است و به طور معمول با متوترکسات درمان می شود که باعث سمیت کبدی نیز می شود. ارزش درمانی روغن N. sativa در سمیت کبدی ناشی از طرز تهیه مربای هویج غلیظ در 40 کودک مصری مبتلا به ALL تحت درمان با متوترکسات ارزیابی شده است (Hagag et al., 2015).

روغن سیاهدانه (80 میلی گرم/کیلوگرم در روز به مدت 1 هفته) تفاوت قابل توجهی در بهبودی، عود، مرگ و بقای عاری از بیماری ایجاد کرد. دانه سیاهدانه سمیت کبدی متوترکسات را کاهش داد و بقا را بهبود بخشید. این گزارش کاربرد آن را به عنوان یک داروی کمکی در بیماران تحت درمان با متوترکسات پیشنهاد می کند.

مشخص شده است که روغن دانه سیاهدانه و TQ دارای خواص قیمت مبل راحتی ارزان آنتی اکسیدانی و پیشگیری کننده شیمیایی هستند (اللهقدری و همکاران، 2010). TQ می تواند تکثیر سلول های تومور را در مورد آدنوکارسینوم پستان، کارسینوم پانکراس، کارسینوم کولورکتال، استئوسارکوم، کارسینوم تخمدان و لوسمی میلوبلاستیک سرکوب کند (Allahghadri et al., 2010).

توانایی شیمی پیشگیری کننده سرطان TQ با توانایی آن در تعدیل تقسیم سلولی در سلول های سرطانی توضیح داده شده است که شامل کاهش Bcl-xL، cyclin D1 و VEGF است (Aggarwal et al., 2008). گزارش شده است که TQ در مهار مهاجرت و تهاجم EC ورید ناف انسان موثر است و نقش آن را در رگزایی نشان می دهد (Gali-Muhtasib et al., 2006).

نشان داده شده است که TQ برای جلوگیری از رگزایی تومور در مدل سرطان پروستات انسانی (PC-3) پیوند زنوگرافت (Yi et al., 2008). سیاهدانه، روغن آن و TQ در برابر سرطان در سیستم خون، ریه، کلیه، کبد، پروستات، سینه، دهانه رحم و پوست موثر است.

برخی از مطالعات اثر ضد سرطانی TQ را به نقش آن به عنوان یک طریقه مصرف زیره سبز برای لاغری شکم، توانایی بهبود سیستم ایمنی بدن و توانایی القای آپوپتوز و کنترل مسیر Akt نسبت می دهند (خان و همکاران، 2011). اثرات سیتوتوکسیک دانه N. sativa عصاره به عنوان یک درمان کمکی برای دوکسوروبیسین بر روی سلول های سرطان سینه MCF-7 انسانی گزارش شده است.

عصاره لیپیدی سیاهدانه برای سلول های MCF-7 با LC50 2.7 میلی گرم بر میلی لیتر سیتوتوکسیک بود، در حالی که عصاره آبی آن سمیت سلولی را در حدود 50 میلی گرم در میلی لیتر نشان داد (محمود و تورچیلین، 2012). TQ برای سلول‌های کارسینومای سنگفرشی دهانه رحم انسان (SiHa) با مقادیر IC50 10.7 میکروگرم در میلی‌لیتر مطابق با روش MTT سیتوتوکسیک بود، در حالی که نسبت به سلول‌های طبیعی کمتر سیتوتوکسیک بود.

تجزیه و تحلیل چرخه سلولی القای آپوپتوز توسط ترکیب و حذف سلول‌های SiHa از طریق آپوپتوز با تنظیم پایین پروتئین Bcl-2 را نشان داد (Ng et al., 2011). بررسی اثرات ضد تومور و ضد رگ زایی TQ بر استئوسارکوم در شرایط in vitro و in vivo نشان داد که TQ باعث مهار رشد و آپوپتوز بالاتر در رده سلولی استئوسارکوم انسانی SaOS-2 می شود و تعرفه گذاری خدمات پرستاری شامل چه کسانی میشود؟

TQ به طور قابل توجهی تشکیل لوله سلول های اندوتلیال ورید ناف انسان را به روشی وابسته به دوز مسدود کرد. فعالیت ضد تومور و ضد رگ زایی TQ در استئوسارکوم احتمالاً با مهار NF-kB و مولکول‌های مؤثر پایین دست انجام می‌شود (Peng et al., 2013).

  • منابع:
    1. Lymphoblastic leukemia and cumin
  • تبلیغات:
    1. نحوه انتخاب لباس بچه گانه
    2. با خورردن شیرینی نارگیلی از کرونا در امان بمانید
    3. استفاده از جواهرات نقره برای کم کردن وزن!
    4. انواع مدلهای تراکتور را بشناسید!