حقایقی در مورد جیوه (Hg) که از وجود آن بی خبر بودید!

جیوه به شکل مایع براق و سریع به نظر می رسد، اما دست نزنید! می تواند برای انسان بسیار سمی باشد.

نماد جیوه که جیوه قرمز با آن شناخته می شود از نام یونانی آن، hydrargyrum، به معنای “نقره مایع” گرفته شده است – برای انعکاس سطح براق آن. این عنصر به دلیل تحرک آن به عنوان نقره ای نیز شناخته می شود.

جیوه که به نام سریعترین سیاره منظومه شمسی نامگذاری شده است، قرنهاست که برای بشر شناخته شده است. در واقع شواهدی دال بر استفاده از آن در چین، هند و مصر یافت شده است و آثاری از جیوه در مقبره های مصری 3500 ساله یافت شده است.

جیوه یک عنصر بسیار سمی است. می تواند از طریق یک زخم باز یا با استنشاق یا بلعیدن وارد بدن شود. سپس می تواند باعث آسیب به اعصاب، کبد و کلیه و همچنین تعدادی از علائم دیگر شود.

با وجود خواص سمی، جیوه قرمز نچرال همچنان می تواند برای ما مفید باشد. به گفته کالج منابع طبیعی در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی (CNR) این عنصر الکتریسیته را هدایت می‌کند و در کلیدهای الکتریکی ترموستات‌ها و انواع خاصی از ساعت‌های زنگ هشدار نوع دوز استفاده می‌شود.

دانیل کینگ، دانشیار شیمی در دانشگاه درکسل، گفت: در لامپ‌های جدید – لامپ‌های فلورسنت فشرده، جایی که بخار جیوه یکی از مواد شیمیایی مورد استفاده است.

به گفته آزمایشگاه جفرسون، جیوه سیاه آبی به دلیل چگالی و فشردگی بالا برای ساخت دماسنج، فشارسنج و سایر ابزارهای علمی نیز استفاده می شود. با این حال، به دلایل ایمنی، استفاده مصرف کنندگان از جیوه در دماسنج ها در طول سال ها کمتر رایج شده است، زیرا دماسنج های دیجیتالی معرفی شده اند.

در سال 2008، 13 ایالت قوانینی را معرفی کردند که تولید، فروش و/یا توزیع دماسنج های تب جیوه ای را محدود می کند: کالیفرنیا، کنتیکت، ایلینوی، ایندیانا، مین، مریلند، ماساچوست، میشیگان، مینه سوتا، نیوهمپشایر، رود آیلند، اورگان، واشنگتن، گزارش سازمان حفاظت از محیط زیست.

جیوه معمولاً به شکل سنگ معدن سینابار معمولی آن – سولفیت جیوه قرمز جوانی – یافت می شود و به ندرت می توان آن را به تنهایی یافت. برای استخراج جیوه خالص، سنگ معدن را آسیاب کرده و تا دمای حدود 1076 درجه فارنهایت (580 درجه سانتیگراد) با اکسیژن موجود در فرآیند حرارت می دهند.

بر اساس گزارش CNR، بخار جیوه از سنگ معدن خارج می شود و دی اکسید گوگرد حذف می شود. این فلز متراکم شده و با اسید نیتریک شسته می شود تا خالص شود و سپس تقطیر می شود.

جیوه می تواند با طلا، نقره، روی و کادمیوم آلیاژهایی تشکیل دهد که به آنها آمالگام می گویند. از طریق آن آمالگام ها، جیوه می تواند برای استخراج طلا از سنگ ها استفاده شود. هنگامی که جیوه با طلا تماس پیدا می کند، طلا در جیوه حل می شود و سپس این دو جدا می شوند و جیوه تقطیر می شود.

  • منابع:
    1. Facts About Mercury (Hg)
  • تبلیغات:
  1. تاریخچه مختصری از کلوچه سنتی

  2. فروشنده بزرگ فلفل دلمه قرمز چهار پر

  3. صادرکننده بهترین رسوب بر شیرآلات

  4. قیمت فروش براق کننده کاشی سرامیک